iBTL - Sekce integrovaných podlinkových agentur při AKA

Hlavní navigace

Nemediální reklamní trh je větší než mediální

06.10.2014 11:11:00

Vyplývá z unikátního výzkumu marketingových aktivit, který se poprvé v historii pokusil odhadnout velikost jednotlivých segmentů reklamního trhu 


Sekce Aktivační agentury AKA iniciovala zcela unikátní výzkum. Ten analyzuje velikost reklamního trhu, objemy jednotlivých nemediálních kanálů a rozdělení marketingových výdajů v České republice. Podle výzkumu se na mediálním trhu projevila během sledovaných tří let stagnace, naopak nemediální komunikační trh výrazně rostl. Investice do médií činila 44 % oproti 56 % investovaných do jiné formy reklamy. 

Sekce Aktivační agentury AKA poprvé v historii iniciovala velký národní výzkum marketingových aktivit. Výzkum zmapoval přibližnou velikost celkového reklamního trhu v České Republice a zároveň porovnal přibližné objemy jednotlivých nemediálních kanálů. Cílem výzkumu bylo dále zmonitorovat tendence vývoje alokace rozpočtů do jednotlivých výdajových komunikačních kategorií mezi lety 2010 a 2013 a očekávání pro rok 2015.

Stagnace mediálního trhu

Z výzkumu vyplývá, že celková velikost reklamního trhu byla v roce 2013 přibližně 40 mld. Kč. Investice do médií činila 44 % oproti 56 % investovaných do jiné formy reklamy, přičemž dle mediálního monitoringu byla velikost mediálního trhu „client net 17,6 mld. Kč“. Ve sledovaném období, tedy mezi roky 2010 a 2013, se na mediálním trhu projevila stagnace způsobená například změnou obchodní strategie TV NOVA či přesunem investic z ATL do BTL či přímé podpory prodeje. Pro rok 2015 se očekává růst trhu o přibližně 6 %. Výzkumem jsme tedy prokázali obecně známý fakt, že mediální trh stagnuje.

Výrazný růst nemediálního trhu

Oproti tomu nemediální komunikační trh výrazně rostl, a to asi o 20 % z přibližně 18,5 mld. v roce 2010 na zhruba 22,4 mld. Kč v roce 2013. Další růst o asi 9 % lze očekávat pro rok 2015. Růst nemediálního trhu tak adekvátně táhl celkový růst českého reklamního trhu mezi lety 2010 a 2015.

Tendence v rámci nemediálního trhu

Růst nemediálního trhu byl ve sledovaném období tažen především dynamickým růstem v oblasti shoppermarketingu, produkce POS, POP a instore materiálů na podporu prodeje, ale také svižným růstem v oblasti online produkce, produkce online aplikací či tvorby obsahu pro sociální sítě. Ve sledovaném období dále rostly komunikační kanály jako CRM, věrnostní a retenční aktivity nebo Guerilla, buzz a ambient media. Rostly také celkové odměny agenturám či právní služby, což souvisí s přesunem k pracnějším typům aktivit, jako například přesun od adaptací či produkcí ATL k online či shoppermarketingu. Naopak klesala produkce pro placená media (mimo online). Komunikační kanály, které spíše stagnovaly, byly spotřebitelské soutěže, eventy, direct marketing, dárkové předměty, promotion s týmy, mysteryshopping či roadshows. 

Metodika výzkumu

Metodika výzkumu i výzkum jako takový byl navržen ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK. Výzkum byl proveden STEM/MARK online, byl zcela anonymní a pro vyplnění dat byli osloveni největší zadavatelé v České republice. Získaná data jsme dále poměřovali s aktuálně dostupnými jak mezinárodními studiemi (EACA – Belgie), tak českými (Group M – monitoring objemu mediálního trhu 2010/2013 a forecast 2015 či Popai a jejich odhad objemu Instore trhu).  Výzkum budeme v pravidelně v příštích letech opakovat a metodiku zdokonalovat.

Bližší data k tendencím i objemům jednotlivých komunikačních kanálů včetně druhé části výzkumu na téma „ochoty měnit zažité postoje či chuť experimentovat“ jsou k dispozici u jednotlivých agentur sekce Aktivační agentury AKA, které vám výzkum rádi v detailu představí.

  • WELLEN – In-store řešení pro 1. data prodejnu v ČR

    wellen-vodafone Vodafone otevřel v OC Nová Karolína v Ostravě první flagship data store.
    Více informací

  • OgilvyAction – NESCAFÉ Beetle

    ogilvy-nescafe Výhrou se stal Volkswagen New Beetle 2. generace
    Více informací

  • Momentum – Dobré ráno – tvoje nová posedlost!

    momentum-dobre-rano DRAFT – Cadillac Sponzoring.
    Více informací

  • Mather Activation – ČEZ POINT

    mather-cez ČEZ POINT – zóna pro návštěvníky Českého domu v Londýně.
    Více informací

  • Brothers – Zapni bluetooth a vyhraj!

    brothers-o2Představení nové karty O2 mladé cílové skupině formou netradiční promotion.
    Více informací

  • McCoy & Partner – Roští musí pryč pro Energizer Czech

    mccoy-rosti Posílit pozici Wilkinson Sword v segmentu ženských holících systémů skrze podporu trialu holicích strojků.
    Více informací

Webové stránky vytvořil WebMotion
Redakční systém WebContent CMS | SEO a internetový marketing